TERKINI

Jumaat, April 15, 2011

PROFESNAL - PRN SARAWAK UNTUK 1MALAYSIA


   PROFESNAL – MELAYU MUDAH LUPA
   PERSOALAN DAN PERJUANGAN YANG BARU BERMULA
   PERSAMAAN CHINA MCA DAN PAKATAN PEMBANGKANG 


Bagaikan ada persamaan. Sesuatu yang perlu kita waspada dan biarlah berpada pada. BN menerima sesiapa sahaja pilihan perwakilan. Walaupun, pada dasarnya menyalahi ketertiban, peradaban dan kemarhaenan insan. Itu adalah pilihan perwakilan. 



Itulah adat bangsa mereka. Dia boleh simpan, dia boleh gunakan bila diperlukan. Itulah perempuan simpanan. Itulah presiden MCA. Kebebasan dan hak kaum mereka. Menghormati keputusan perwakilan mereka. Menghormati hak mereka. Menghormati kehendak kaum melebihi majoriti. 



Tetapi, siapa pula yang nak menghormati hak dan kebebasan Orang Melayu? Perjuangan kaum dan bangsa melayu yang tidak pernah selesai. Selagi nyawa di kandung badan, selagi itulah perjuangan akan diteruskan. Bukan apa apa pun, sekadar menikmati keindahan dan kekayaan yang Allah berikan. 



Siapakah sebenarnya, wajah siapakah disebalik dsai? Biar apa pun dsai, gue sudah bosan nak tuliskan. Terserahlah kepada anda semua.  Menghormati, hak dan kebebasan pengundi sebagai rakyat yang bertanggung jawab. 



Bila di sebut sahaja tentang Ketua Pakatan Pembangkang, maka semua akan menoleh. Merujuk terus kepada presiden MCA. Seolah olahnya, kedua dua mereka sama sahaja. Sama kes, sama skandal dan sama jer. Masing masing berpengaruh. 



Membicarakan, dua orang tokoh pemimpin berlainan posisi. Sebagai Parti ‘penumpang’ dalam Parti Pemerintah kerajaan, kedudukkannya agak selesa. Kalah menang keputusan pilihanraya, tidak menjejaskan ‘dominan’ penyokongnya dalam penguasaan ekonomi. 



LKS sengaja menyatakan, orang tionghua miskin, mundur dan tertindas. Pelacuran yang di gempur, di terajui kaum tionghua. Pemakan exotic, kaum tionghua. Duduk, tidor bersama sama haiwan ternakan, kaum tionghua. Malang sungguh nasib kaum tionghua. 



NGO tionghua meminta dan terus meminta minta. Sikit kasi, banyak mau! Di mana MCA, Gerakan? Apakah mereka gagal memperjuangkan hak kaum tionghua? Apakah semuanya ini hanya satu lakunan? 



Kawasan bandar di Sarawak, penguasaan ekonomi secara dominan oleh kaum tionghua tidak boleh dinafikan. Berpolitik, Kaum tionghua lebih selesa dibawah naungan DAP. Bila berniaga pula, kaum tionghua adalah MCA dan Gerakan. 



Senario ini bakal diterjemahkan diatas kertas undi nanti di PRN Sarawak. Kemanakah sebenarnya hala tuju kaum tionghua nanti? Mereka menuduh kaum tionghua dipinggirkan. Dianaktirikan. 



Penerimaan terhadap DSAI, bagaikan tidak berbelah bagi. Pakatan Pembangkang tidak pernah dan tidak perlu mempersoalkan dalam kain orang lain. Pas sendiri menganggap, inilah permainan kotor UMNO dan semuanya itu hanya fitnah. Mereka menolak, mencela presiden MCA tetapi menyokong DSAI Ketua Pembangkang. 



 Pada gue, semua rakyat Malaysia, kita mestilah bersikap profesnal. Kita kena peka dengan sensitiviti semua kaum. Sama rata yang di ‘anu.. uar uar’ kan, menjadi landasan modal kepada pembangkang untuk merampas Putrajaya. Sewaktu dengannya, sama rata yang diperjuangkan BN telah dinafikan kaum tionghua. Kaum tionghua terus membolot semua yang ada selagi berpeluang. 



Undi mereka untuk DAP. DAP adalah parti cauvanist ultra kiasu. DAP paling lantang memperjuangkan hak kaum cina tionghua. DAP adalah dominan dalam Pakatan Pembangkang. DAP hanya menunggu hari untuk berkuasa sepenuhnya sebagai sebuah parti seperti PAP. Tidak perlu Pakatan Pembangkang! Pakatan Pembangkang dilahirkan adalah untuk menumbangkan atau menguburkan BN. 



Permainan politik mereka pada hari ini hanya sekedar ‘test market’ sebelum PRU 13. PRU seterusnya akan menjadi milik DAP. Kini, parti melayu, orang melayu yang berugama Islam di adu dombakan. Satu persatu orang melayu berugama Islam dipalitkan noda. Maka dengan sendirinya, orang melayu akan membuang, membenci dan menolak melayu. 


   Semuga PRN Sarawak ini nanti akan lebih menginsafkan rakyat Malaysia. 

   Semua bangsa di Malaysia ini telah mendapat apa yang diperjuangkan. 

   Sedikit sama dicicah. Tamak bukan matlamat hidup. 
   Bolehkah kita terus hidup bersama sama?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan