TERKINI

Selasa, April 12, 2011

COMBERAN... TULEEEN BANGGG!!!

Ilustrasi - ULAT BULU
Sesuatu makhluk yang menjadikan aku merinding, heeeiiii! Naik bulu romaku!
Kisah kehidupan 'mulut comberan' trend masa kani.....

   TULEEEN BANGGGG!!!!!!! 


Ini adalah suatu kisah dalam memori kepala hotakku. Kuch kuch hotak hei! Nyah... alahai kesian dia. Siapalah yang mahu dilahirkan sebegitu. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Mengasihani. Jadi, kaum ini hanya mengaku ‘tuleeennn bangggg’. 


   Ketulenan dari segi apa, waullahualam. 


Terkini, Ratu Cantik Nyah. Fulamak. Gempak! Macam Rozita Che Wan pun ada. Itulah identiti mereka. Itulah laporan mymetro. Tulen ke? Lawak ke? Jangan, monyet, lada tu, pedas weiii... 



Malaysia sebuah negara majmuk. Semuanya yang terjadi adalah lumrah kehidupan. Sensasi juga menjadi trend untuk menghidupkan maya. Semua yang berlaku bakal menjadi pengajaran dan pembelajaran. Terserah kepada diri sendiri untuk menilaikannya. 



Dunia kepura puraan, dunia kepalsuan dan beginilah dunia ciptaan insan. Semuanya mencari kepuasan bukan kepastian! Hala tuju kehidupan tidak pernah pasti. Kepuasan rohani dan jasmani menjadi matlamat menghalalkan cara. 



Hak asasi manusia, itulah laungan yang melolong bersahut sahutan. Perlembagaan dan peraturan ciptaan manusia yang berakal terus ditinggalkan lalu diperlekehkan. Mempersetankan perundangan walaupun dalam AlQuran. Dah agak dah! 


   TELOR AYAM TIRUAN


   Ini yang aku betul betul huru hara, haru biru, hari hari kian kelabu... 

   Makan tak lena, tidor tak kenyang, cakap pun merapu, berak laju lak tu.... 



Siapa yang tidak suka makan telor ayam? Goreng, godok (rebus la!) siap boleh masak 3 ¼ lagi. Buat campuran kueh macam bahulu. Semua kueh kan, kan! Telor ayam, bagaikan tidak boleh dipisahkan dari kehidupan manusia. 



Bagaimanakah telor ayam boleh dicipta oleh manusia? Menggunakan bahan kimia yang boleh memudaratkan pemakannya. Anehnya, telor ayam tidaklah semahal mana. Berapakah kos untuk menghasilkan 1 biji atau 100 biji telor tiruan? Perlukan kita menipu diri sendiri atau anak sendiri dan orang lain? Semuga ada penjelasan yang munasabah. Ternyata, hanya tindakan terburu buru mencari publisiti murahan. 



Tak jadik palsu laaa... bukan telor tiruan plak! Menteri Kesihatan tengah nak confom. Dah confom pun, bukan telok tiruan. Confom, memang sah pon, telor tak cukup bulan. Bulan gerhana, bulan sibuk berkempen politik! Politik kotor maaa! Jadik, telor pon tak cukup sihat alkhasiat. Belum ber’tembelang’ lhooo! Ewah, ayam, macam macam ayam. 



Ada ayam sabong... ada ayam, mak ayam, bapak ayam.. ayam, ayam.. ini Tanah Besar Mali oooo.. mega! Ini, aaaa.. tanah yang licin tatak duri oooo.. mega! Aiya, wa cakap apa aaaa? Ooo.. mega, anu.. gairah tuhan maaa... uar, uar, uarkan laaaa! 



   COMBERAN – you know about ‘comberan’? eleh, bahasa perancis kan! Gue baca dalam koran kat Indon weiii! Comberan = longkang maaaa! 



Siapalah mulut comberan yang sewenang wenangnya menuduh dan menghukum sesuatu yang belum jelas dan kepastiannya. Memang comberan kan. Penuh najis, hasad dengki sesama umat ‘M’. 


   Apa tu umat ‘M’? Manusia, Melayu, Muslim. Musibat pun bolehlah. Mangkuk ayun ke! 


Sebagai umat ‘M’ yang waras alQudus, terimalah segala berita dengan tenang. Bertenang. Siasat dahulu kebenarannya. Siapa penyampai beritanya? Cantik, lawa ke tidak? Ish, biar betul? Kalau orang ternama bergelar ‘datuk’? Pelakon jelita buat cerita? 


   Pantang, cerita pasal ‘anu.. ghairah tuhan’ terus di uar, uar, uarkan.

Masalahnya, dari penyampai, penerima alpendengar, masuk ke penyampai seterusnya, dan pendengar selanjutnya, laaa.. semakin kusut, itulah ‘mulut comberan’ namanya! Orang dah buang, bahan buangan tuh! Yang pergi tutuh, buat tambahan baru tu kenapa? Comberan weei, memang dasar ‘mulut comberan’. 


   Pantang, cerita pasal ‘anu.. ghairah tuhan’ terus di uar, uar, uarkan.
   Comberan, comberan... kisah kisah dari mulut comberan, comberan... 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan