TERKINI

Ahad, Februari 13, 2011

PAS KAPIR JAHILIAH

DEMO DI MESIR BERAKHIR.....
Mesir pasca demo.
Demon di Malaysia hanyalah saka baka D'mon nyet

Dulu Kini dan Selama lamanya primitif. 

Pelik dan menyedihkan. Sedih dan memilukan. Sensitif!


Setelah sekian lama, bersama, berhujah dan segala bentuk interaksi. Jawabannya mengecewakan. Dulu bangga dan tega dengan mengkafirkan sesama umat Islam. Kini semakin goyah, setelah kalah dua dun berturut turut. Menanti lagi dua dun! Semudah itu mengungkapkan ‘jahiliah’.  Kah, kah, kah..sih..han...!



PAS yang aku kenal. Ahli Pas yang totok, perwatakkannya begitu ‘gangster’, kasar, bengis dan macam Genghis Khan gitu! Ganas. Bila bercakap, dia saja yang betul, dia saja yang pandai, dia saja yang alim. Sikap pengikut Pas ini, mencerminkan seluruh ahli partinya. Dimana sahaja, bila ketemu orang Pas, menjeling orang ‘macam nak makan jer!’ 



Para pemimpin Pas pun sama. Kononnya mereka itu level atau taraf tinggi. Bila bercakap terus mengutuk pemimpin pemerintah. Bila dihalusi segala bicaranya, ternyata hampas. Macam tin kosong! 



Sewenang wenangnya menyamakan, kepimpinan Malaysia pun patut ditumbangkan. Sekarang bukan masanya  omong kosong bro! Macam orang sudah kehabisan modal. Kalau sudah tahu tak cukup duit nak bertanding di PRK, relaklah! Jangan tuduh sembarangan. Gunakan semua kemudahan kerajaanlah. Media arus perdana berat sebelahlah. 



Kononnya sanggup ‘berkorban’ jawatan. Sanggup ‘berkorban’ jutaan ringgit. Sangup ‘berkorban’ apa saje. Mengapa bila ‘terkorban’ menyalahkan dunia ini tidak rata? Tidak sesuai untuk tarian ‘violintine’? biul kut! Dasar otak penjarah. Manusia pra sejarah. Primitif yang sensitif. 



PM Malaysia mengutamakan ekonomi negara pun dipersalahkan. Mengutamakan rakyat Malaysia di Mesir pun terus ditohmahkan. Memberi bantuan kepada mangsa banjir pun dibelasah basahkan. Bukankah itu sebahagian kerja setan terkutuk!



Portal rasminya, haprakdengki, ek-ele, harakah daily la. Fuhyo, merinding aku jadinya. Meroyan semakin menjadi jadi. PRK akan berterusan. Hidup dan mati ini adalah ketentuan. Bila dan dimana? Hanya Allah yang Maha Mengetahui! Yang patut (kata engkaulah) ‘meninggal’, terus hidup dan tetap menjadi pemimpin. Sakit sakit pun boleh berkempen. 



Yang dikabarkan selalu sakit sakit, terus menongkat langit. Yang sihat, elok elok makan pun banyak, seronok bergurau senda. Tau tau rupa rupanya ‘buang tebiat’. Saja nak tinggalkan kasih. Begitulah, betapa Allah itu Maha Kaya. 



Aku ingin sekali melihat kehebatan, kepimpinan, kemajuan, ketamadunan dan segala macam keunggulan Islam di dunia ini. Ternyata, UMNO BN lah yang begitu sombong memperjuangkannya. Tak tau lah kan, disebaliknya! Umat manusia ini bersifat tamak. Riak, kalau menderma pun suka dipertontonkan. Namun kita tetap berusaha untuk mencari kebaikkan dan kesempurnaan kan! Kantoi! 



Bila keangkuhan menghiasi diri. Budi sekecil padi pun diperbesarkan menjadi sawah sebendang. Amboi, siap berdendang lagi! Inilah perangai jin suka bertendang!



Namun begitu, biar bagaimana pun rentak tarian kehidupan ini, kita tetap 1 Malaysia. Kita orang melayu. Nak nafikan juga. Lain dimulut lain dihati. Di mulut kata, benci, tapi segala bantuan, halal, malah nak lagi! Siap nak rampas, menganggap semuanya itu milik tuhan, milik rakyat dan menjadi milik kita semua.... apakah sudah tidak hari esok lagi? Esok, peduli apa, kita balun yang lain pulak! Senangnya hidup. 


Bagaikan tak ada bezanya. Orang UMNO ke, orang PAS ke, sama jer! Penyamun tuduh penyangak. Pembangkang hentam pemerintah. Pembela rakyat jual juara rakyat. Yang beli komunis biaDAP. Dua dua sekali di robohkan. PKR ketawa pecah perut. Siap nak pinda perlembagaan negeri lagi. Ewah, mesyuarat kerajaan negeri pun ada dua sessi?  Yang kesian, rakyat pak turut, lurus bendol dan kehidupannya demi ketentuan. Namun itu hanya sebahagian, tidak dinafikan sebahagiannya juga macam tanduk diberkas, bengkang bengkok dan tahunya nak melawan takdir!


Bukan berserah pada takdir je! Itu Pas. Buat ceramah berdegar degar kemut keliling, eh salah, balun keling, eh apa ni, melalut lak! Balun keliling laaaa.. kutuk semua orang umno, orang kerajaan, walhal yang nyata dan teramat jelasnya, ‘kutuk diri sendiri’. Lepas tu apa lagi, kutip derma lak... nak sokong ke, nak undi ke, nasib... serah kat takdir. Ada PRK, kecoh nak bertanding. Gempak sakan. Bukan apa, saja nak kutuk orang. Yang berkorban dah terkorban. Yang berserban, dah masuk reban. Laaaa, ada lagi.... 



Bagaikan satu kelebihan. Orang Pas ini tidak tahu malu dan serik. Orang UMNO agak bersopan santun, berhemah dan berbudi bahasa. Mudah mengalah, tapi ada makna. Orang PAS satu hal, keras kepala, kuat merajuk, tak suka dipujuk tapi cepat sejuk! Memang pun dasarnya buat dulu, fikir kemudian. Bila dah terhantuk, saja menghantuk, dah tau sakit, benjol di kepala dah tak nampak? Buat baik konon, tapi terus menyondol.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan