TERKINI

Rabu, November 17, 2010

DUNIA KORBAN

 Selamat Hari Raya Aidil Adha 1431 H

KORBAN, PENGORBANAN DAN TERKORBAN

Di Tanah Suci Kota Mekah AlMukaramah, Umat Islam dari seluruh dunia menjadi tetamu Allah dalam menyempurnakan Rukun Islam yang ke 5. Seluruh dunia juga menyambut Hari Raya Aidil Adha. Hari Raya Korban. Solat sunat Aidil Adha telah disempurnakan. Majlis menyembelih korban menjadi agenda utama dalam perayaan hari raya korban. Pengagihan daging korban juga menjadikan Islam agama yang amat suci. Tidak perlu diperbahaskan. Diperdebatkan. Apatah lagi untuk dikorbankan. Memadai kita mengorbankan ternakan peliharaan kesayangan kita. Ingat kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail.

Hidup ini satu pengorbanan, menuntut segala bentuk kesabaran, merindukan ketenangan, keharmonian dan keredhaan dari Mu Yang Maha Esa.

Apakah lagi yang ada di alam fana ini, selain mencari erti pengorbanan. Ibubapa dengan penuh tanggungjawab menyempurnakan segala kewajibannya. Rela mengorbankan semuanya demi kejayaan anak anak. Demi masa depan anak anak. Demi negara tercinta, rakyat juga rela mengorbankan harta benda dan nyawa. Cuma penilaian insan itu sendiri nyata berbeza. Setiap insan sama ada, suka atau tak suka, rela merelakannya dan ikhlas redha sedia mengorbankan masa, wang ringgit atau sebagainya demi sesuatu dihajatinya. Apa pun persoalannya, pengorbanan adalah penghidupan.

Tanpa pengorbanan, apalah ertinya hidup ini. Adanya pengorbanan dalam diri tentunya ada pengorbanan insan lain. Kita saling melakukan pengorbanan demi kesejahteraan umat manusia tanpa mengira kaum dan agama. Itulah umat melayu Islam. Kepentingan kemasyarakatan ada kalanya mengatasi kepentingan diri. Namun tidak keterlaluan juga, ada masanya kepentingan duniawi mengatasi kepentingan ukhrawi. Tanpa dipaksa, tanpa dipelajari, naluri kemanusiaan menginspirasikan kehidupan bermaruah. 

SELAMAT HARI RAYA KORBAN

Disini aku berdiri. Disini aku menghirup udara segar. Disini aku menikmati segala keindahan. Disini aku ingin menjadi manusia yang berguna kepada Ugama, Bangsa dan Negara. Disini ada segala galanya. Disini tanah tumpah darahku. Disini bermula segala pengorbanan. Disini aku ingin mengorbankan kehidupanku. Disini aku rela dan redha mengorbankan segala galanya..... Buktikan!

Mohon segala kemaafan, bukan sekedar pengorbanan,
Mohon difahami, bukan sekedar mengorbankan,
Mohon simpati, bukan sekedar korban, terkorban demi pengorbanan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan