TERKINI

Rabu, November 17, 2010

DUNIA BLOGGER

PENULISAN 

Sesiapa sahaja boleh menulis, menjadi menulis dan tulislah apa sahaja yang terlintas difikiran.

Kini untuk menjadi penulis amat mudah sekali. Segala luahan perasaan, lontaran bicara, ruangan tanpa sekatan mahupun tapisan. Sendiri buat dan sendiri tanggung. Sesiapa sahaja yang ada kemahuan, idea yang bernas, ilham penciptaan boleh dikongsikan bersama. Sesiapa saja boleh mengakses. Semua orang yang memiliki kemampuan, kemahuan, kemajuan dan tentunya mampu membiayai iaitu memodalkannya. Modal segala galanya untuk mencapai impian. Sendiri berkemampuan dan sendiri menanggungnya.

Semalam tulisan kita dibayar, hasil penerbitan dibeli oleh pembaca yang mengeluarkan biaya untuk menambahkan sumber ilmu dan maklumat.

Sewaktu dahulu, ruangan amat terhad. Dipenerbitan yang sedia ada, keterbatasan untuk berkarya terlalu sempit. Bagaikan tiada ruang lagi untuk menonjolkan diri di dunia penulisan. Terlalu banyak sekatan, birokrasi dan entah apa lagi yang membantutkan cita cita. Belum lagi tentang kronism, nepotism dan tentunya semua usaha untuk kepentingan diri sendiri.

Hari ini semua insan mengeluarkan biaya untuk menulis, membaca dan semuanya untuk mendapatkan segala kepuasan dalam perjalanan kehidupan.

Perkongsian dalam melayari segala hal untuk kesejahteraan umat manusia, namun peristiwa disebaliknya juga harus diperhitungkan.

 Kita hanya mampu untuk merancang sebaik mungkin dan berdoa kehadrat Yang Maha Kuasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan